xxx

Procesfacilitering

Mit primære fokus som underviser, procesfacilitator, coach og supervisor har været på ledere og medarbejdere indenfor det offentlige bl.a. ældreområdet. Min valgte didaktiske tilgang med praksisnærhed, dialog og træning i både læringssituationen og mellem mødegangene, har vist sig at være meget effektiv og deltagerne beskriver ofte forløbet som værende både vedkommende og brugbart.

Her nævnes i vilkårlig rækkefølge hvilke handle- og tankeværktøjer jeg foretrækker:

Refleksion/reflekterende praktiker: arbejder gerne med Schöns refeksion over handling - en bestemt dynamisk metode, som jeg fik af en kollega Agnes Bjørn.

Gamemaster (gå i helikopter perspektiv, se på processen og have en samtale om samtalen) og Karl Tomms spørgsmålstyper indre navigationskort der fortæller/styrer hvor vi er i samtalen, og hvad vi ønsker at opnå med samtalen (både lineær og cirkulær tilgang, samt fokus på skiftet mellem fortid og fremtid).

Bevidnende- og reflekterende teams (gerne lytte fra flere perspektiver).

Domænerne - være opmærksomme på om vi taler i samme domæne, og hvilket domæne vi lige nu med fordel kan/skal vælge.

Løsningsfokuseret tilgang, hvor vi går bag problemet og ser på de frustrede drømme og de uopfyldte ønsker.

Konfliktmægling hvor begge parter får taletid og tid til at forklare hvad det var de hørte, den anden sige/hvad var den andens hensigt - for på denne måde opløses mange misforståelser.

Spaxy.jpg